המעבדה לטכנולוגיות מימן

המעבדה לטכנולוגיות מימן הינה מעבדת שירות מרכזית, ממוקמת בבניין להנדסה כימית בטכניון,  אשר הוקמה בעזרתם הנדיבה של תוכנית האנרגיה ע”ד גרנד, קרן אדליס ותוכנית I-core לדלקים סולאריים. המעבדה תומכת במחקרים אקדמיים ובתעשייה לגילוי ופיתוח תהליכים, מערכות, טכנולוגיות וחומרים חדשניים, במטרה לשפר משמעותית את היעילות ובכך להפחית את עלויות הפקת המימן ממשאבי טבע ואחסונו. המעבדה מספקת שירות לחברי תוכנית האנרגיה GTEP וכן לחברי הסגל ממחלקות אחרות בטכניון, מהאקדמיה הישראלית ומהתעשייה. צוות המעבדה מציע שירות מקצועי ומהימן, קורסי הדרכה וסיוע למשתמשים כדי לוודא שהם מקבלים את התוצאות הטובות ביותר האפשריות. במעבדה ניתן למצוא שטחי עבודה מרובים, שלושה חדרי מנדף ומגוון של ציוד ומכשירים מתקדמים:

Atomic Force Microscope (AFM)למיקרוסקופ כוח אטומי יתרונות רבים על מכשירי מדידה אחרים. הראשון שבהם הוא הרזולוציה הגבוהה שלו. בנוסף לכך, תמונת הדגימה שהוא מייצר היא תלת ממדית. בנוסף, הוא מאפשר לימוד דגימות בסביבות גז או נוזל מבוקרות, ביצוע ניסויים אלקטרוכימיים ומדידת מוליכות של דגימות.

TGA SETSYS Evolution– מכשיר לאנליזה תרמוגרווימטרית, מסת הדוגמא נמדדת ברמת דיוק של 0.02 מ”ג בהשפעה של פרופיל טמפרטורה מבוקר. המסה המקסימלית היא 35 גרם, והטמפרטורה המקסימלית היא 1600 מעולת צלזיוס. בתהליך בדיקה זו המסה הדגימה יכולה לרדת  (פליטת גזים) או לעלות (התמצקות גזים על פני השטח).

Gas Chromatograph (GC) – Agilent 7890A – כרומטוגרפיה בפאזה הגזית היא שיטה להפרדה וזיהוי של מרכיבים התערובת גזים או נוזלית נדיפים. במכשיר קיימים 2 סוגי גלאים: TCD מזהה חומרים על סמך ההבדל במוליכות התרמית של הגז הנבדק אל מול גז נושא. FID הרגישים בעיקר לפחמימנים. כאשר תרכובות המכילות פחמן יוצאות מהקולונה הן עוברות פירוליזציה על ידי הלהבה גלאי זה פועל רק עבור תרכובות המכילות פחמימנים בשל יכולתם של הפחמנים ליצור קטיונים ואלקטרונים בעת הפירוק אשר מייצרת זרם בין האלקטרודות.

 AutoChem II 2920 Chemisorption Analyzer – מכשיר זה מנתח את בצורה מדויקת ספיחה כימית של חומר של גבי דוגמה נמדדת בפרופיל טמפרטורה מבוקר. בעזרת המכשיר ניתן למצוא מאפיינים פיזיים של חומרים קטליטיים כמו שטח פנים BET, שטח פנים של המתכת הפעילה, חומציות פני השטח, פיזור וחוזק האתרים הפעילים ועוד.

 Controlled Intensity Modulated Photocurrent Spectroscopy (CIMPS) – Zahner Electrik – מערכת פטו-אלקטרוכימית לאפיון מתקדם של פוטו-אלקטרודות. המכשיר מודד את תגובת הפוטואלקטרודות לפרופיל מבוקר של עוצמת אור.

Solar Simulator (Abet, USA) – מקור אור המדמה את ההארה מהשמש.

Kelvin Probe (NRH020 KP Technologies) – מכשיר זה נועד למדוד את פונקציית העבודה/הפוטנציאל של פני שהשטח של חומרים מוליכים. המכשיר מצויד במונוכרומטור, המאפשר הארה של אורך גל מסוים מזמן המדידה. כמו כן, יש למכשיר אפשרות לשליטה על הלחות היחסית בזמן המדידה.

Ultrasonic Spray Deposition (ExactaCoat, Sono-Tek) – מכשיר ריסוס אולטרה-סוני בחלל סגור, ליצירה של שכבות דקות על פני משטח. חרירי אולטרסאונד פועלים על ידי המרת גלי קול בתדר גבוה לאנרגיה מכנית המועברת לנוזל, ויוצרת גלים עומדים. כשהנוזל יוצא מהפייה הוא נשבר לערפל דק של מיקרוני טיפות אחידות. נוזל מוזרם דרך הפייה והוא מפורק עקב רעידות אולטרסוניות בפייה. הפייה מייצרת תבנית התזה חרוטית בקוטר של 2 – 4 אינץ’ (50 – 100 מ”מ), בהתאם למרחק למצע. ניתן לשלוט בתנועה שלושה צירים, בעצמת הריסוס, פיזור הריסוס ועוד.

Nicolet iS50 FTIR אוסף בו זמנית נתונים ספקטרליים ברזולוציה גבוהה (ספקטרום אינפרא אדום של בליעה או פליטה) על פני טווח ספקטרלי רחב. ה-Nicolet iS50 FTIR מצויד באביזר השתקפות ספקולרי VeeMAX III עם ATR (PIKE Technologies), המציע זווית משתנה רציפה ומגוון לוחות קריסטל כדי לשלוט באופן סלקטיבי על עומק החדירה של אלומת ה-IR לתוך המדגם, כמו גם אביזר תא ספקטרו-אלקטרוכימי.

Ivium nStat a multi-channel Potentiostat/Galvanostat – מכשיר חשמלי למדידה אלקטרוכימית, המכשיר מכיל ארבעה ערוצים.

Vinyl anaerobic chamberתא ויניל אנאירובי מספק אווירה אנאירובית קפדנית של 0-5ppm באמצעות זרז פלדיום ותערובת גז מימן של 5%.

Profilometer (DekTak Bruker) מכשיר המודד את פרופיל פני השטח דוגמה ע”י מגע גשש. המדידה מאפשרת למצוא עובי וחספוס של שכבות דקות. טווח אורך סריקה עד 55 מ”מ, גובה אנכי מקסימאלי עד 1 מ”מ.

לפרטים נוספים ומידע לגבי עלויות שימוש וקביעת עבודה, יש ליצור קשר עם ד”ר כרם יאסין (מנהל המעבדה) בטלפון 972-52-8707641 (נייד); 972-073-3781414 (משרד);

972-073-3781974 (מעבדה); כתובת מייל: karam@technion.ac.il