המרכז לאיפיון וייצור תאי שמש

המרכז לאפיון וייצור תאי שמש הוקם בשיתוף של קרן ה GTEP וקרן RBNI במטרה לחקור ולפתח שיטות חדישות לייצור תאי שמש בטכנולוגיות שונות. המרכז מורכב משתי מעבדות: מעבדת אפיון ומעבדת ייצור. שתי המעבדות נמצאות בבניין ננו-טכנולוגיה (בניין זיסאפל).
שירותי המרכז כוללים שירותים טכניים כגון מדידות אופטיות ושיקועים בנוסף לייעוץ והכוונה לגבי מדידות אופטיות ושיקועים של חומרים המיועדים לתאי שמש שונים. המרכז משרת הן חוקרים בטכניון אשר מתעסקים בנושא של תאי שמש בנוסף לחברות מהתעשייה.
הציוד העיקרי במרכז:
מדמה שמש (Newport, USA) – מדידות הספק של תאי שמש תחת הארה מבוקרת של שמש אחת (1000 וואט\ס”מ^2) על שטח של 6X6 אינטש תוך שליטה על טמפרטורת התא. זהו הכלי העיקרי למדידת יעילות התא השמש בהמרת האור להספק חשמלי. (המערכת ממוקמת במעבדת האפיון)
מדידת יעילות קוונטית (Newport, USA) – מערכת מודדת את ההיענות הספקטרלית של תא השמש על מנת להבין את היעילות של המרת האור לסיגנל חשמלי כפונקציה של אורכי הגל. (המערכת ממוקמת במעבדת האפיון)
ספקטרוסקופיה פוטואלקטרונית כתוצאה מתנודה מבוקרת של עוצמת האור (Zahner Electrik, Germany) – מדידת העכבה החשמלית של תא השמש תחת יצירת תנודתיות בעוצמת האור. מדידה זו מעניקה תובנה נוספת על המרת האור לנושאי מטען בתאי השמש. (המערכת ממוקמת במעבדת האפיון)
ספקטרופוטומטר cary 5000 (Agilent, Australia) – מכשיר המודד החזרה והעברה ובליעה של אור על ידי תאי שמש או שכבות שממנו הוא מיוצר בתחום אורכי גל רחב 200-3300 ננומטר. (המערכת ממוקמת במעבדת האפיון)
אליפסומטר VASE (J. A. Wollam, USA) – מכשיר אשר יכול למדוד את הקבועים האופטים והעוביים של שכבות דקות בתחום אורכי גל רחב 240-2500 ננומטר. (המערכת ממוקמת במעבדת הייצור)
מערכת שיקוע בהתזה (AJA international, USA) מערכת שיקוע בהתזה (sputtering) אשר יכולה לשקע חומרים שונים כגון מתכות תחמוצות מתכת, ניטרידים ומוליכים למחצה שונים באווירות שונות של ארגון חמצן וחנקן. המערכת כוללת 14 תותחים. שבעה מהם תותחי DC ושבעה מהם תותחי RF. השקועים יכולים להתבצע בטמפ’ החדר או בטמפ’ גבוהות עד 1000°C מעלות על מצעים בקוטר של עד 4 אינטש. (המערכת ממוקמת במעבדת הייצור)
מערכת שיקוע אדים מולקולרית (applied microstructure, USA) – המערכת מיועדת לשקועים של שכבות דקות של חומרים שונים בטמפ’ נמוכות (מתחת ל- 100°C) המערכת כוללת שלושה מכלים עבור חומרי השיקוע ומכל נוסף עבור מים אשר משמש כזרז של התהליך השיקוע. (המערכת ממוקמת במעבדת הייצור)
עבור מידע נוסף על נושא של שימוש עלויות וקביעת תורים נא ליצור קשר עם גיא אנקונינה מנהל המרכז 04-8295014, 052-2863894, או במייל: anguy@technion.ac.il